egroj world: Frank Wess • Poor You Little Me

Friday, May 7, 2021

Frank Wess • Poor You Little Me



Review by Alex Henderson
In the late '50s and early '60s, Frank Wess had two careers. In addition to being a star soloist in Count Basie's big band, the saxman/flutist was recording some worthwhile albums as a leader. Wess had yet to leave the Count's employ when, in 1963, he recorded Yo Ho! Poor You, Little Me, which finds him leading a quintet that boasts Thad Jones on trumpet, Gildo Mahones on piano, Buddy Catlett on bass, and Roy Haynes on drums. For those who were used to hearing Wess in the Basie band, it was a treat to hear him in a more intimate setting. A small group meant more improvising and more stretching out, which is exactly what Wess and his sidemen do on a lyrical performance of "Poor You" as well as up-tempo Wess originals like "Cold Miner" and "Yo-Ho." Wess is heard on both tenor sax and flute, although he doesn't play any alto sax on this set.

A nice one from Frank Wess – especially because he plays a bit of tenor, which we always enjoy! Some tracks feature his usual soul jazz flute stylings, but the tenor tracks are a bit meaner and leaner – with a very nice groove. Thad Jones plays trumpet, and Gildo Mahones (always a favorite!) plays piano. Roy Haynes is on drums, giving the whole thing a nice light lyrical feel. Tracks are long – and titles include "The Lizard", "Yo Ho", "Cold Miner", and "The Long Road". 
 
//////////
 
Reseña de Alex Henderson
A finales de los 50 y principios de los 60, Frank Wess tenía dos carreras. Además de ser un solista estrella en la big band de Count Basie, el saxofonista/flautista estaba grabando algunos álbumes valiosos como líder. ¡Wess aún no había dejado de trabajar para Count cuando, en 1963, grabó Yo Ho! Poor You, Little Me, en el que se encuentra al frente de un quinteto que cuenta con Thad Jones a la trompeta, Gildo Mahones al piano, Buddy Catlett al bajo y Roy Haynes a la batería. Para los que estaban acostumbrados a escuchar a Wess en la banda de Basie, fue un placer escucharlo en un entorno más íntimo. Un grupo pequeño significa más improvisación y más estiramiento, que es exactamente lo que Wess y sus acompañantes hacen en una interpretación lírica de "Poor You", así como en originales de Wess de ritmo rápido como "Cold Miner" y "Yo-Ho". Wess toca tanto el saxo tenor como la flauta, aunque no toca ningún saxo alto en este disco.

Un buen trabajo de Frank Wess, sobre todo porque toca un poco el tenor, ¡que siempre nos gusta! Algunos temas cuentan con su habitual estilo de flauta de soul jazz, pero los temas de tenor son un poco más malos y más delgados, con un ritmo muy agradable. Thad Jones toca la trompeta, y Gildo Mahones (siempre un favorito) toca el piano. Roy Haynes está en la batería, dando al conjunto un agradable y ligero toque lírico. Las pistas son largas y los títulos incluyen "The Lizard", "Yo Ho", "Cold Miner" y "The Long Road". 



Tracks
1. Little Me  [Coleman, Leigh]
2. Cold Miner  [Wess]
3. Poor You  [Harburg, Lane]
4. The Long Road  [Wess]
5. Yo Ho!    [Wess]
6. The Lizard  [Jones]

Personnel:
Thad Jones (tp)
Frank Wess (ts, fl)
Gildo Mahones (p)
Buddy Catlett (b)
Roy Haynes (d)

Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, January 24, 1963









MORE Frank Wess ...





This file is intended only for preview!
I ask you to delete the file from your hard drive or device after reading it.
thank for the original uploader






 






No comments:

Post a Comment